Dzień dobry Misie!
Rozpoczynamy kolejny tydzień pracy zdalnej.
Mamy nadzieję, że jesteście wypoczęte i gotowe do wspólnej zabawy.
INFORMUJEMY PAŃSTWA, IŻ MOŻECIE SIĘ Z NAMI KONTAKTOWAĆ
POPRZEZ E-MAIL GRUPOWY: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Na państwa zapytania będziemy odpowiadać w każdą środę od godz. 15.00 do 18.00 poprzez wyżej wymieniony sposób komunikacji. Efekty wspólnych działań podczas pracy zdalnej prosimy o przesyłanie na powyższy adres e-mail.
Poniżej znajdują się propozycje działań edukacyjnych dla dzieci na ten tydzień.
Natomiast w zakładce nauczanie zdalne znajdują się również zajęcia z języka angielskiego i rytmiki.
Zachęcamy do korzystania.
Temat tego tygodnia: WIOSNA NA WSI
DZIEŃ I - WTOREK
Na początek mała rozgrzewka:
1.„Wiosna w wiejskiej zagrodzie”- opowiadanie D. Niewoli
- posłuchajcie opowiadania :
Przemek pojechał z rodzicami na wieś, do babci. Podróż była daleka, ale chłopiec nie marudził ani trochę, tak bardzo podobał mu się babciny domek z ogrodem, obora i podwórko, po którym spacerowały kury, kaczki i kotek Filutek.
-Już chciałbym tam być-mruczał.
Droga prowadząca przez wieś była bardzo wąska-auta z trudem się mijały.
-Nareszcie-odetchnął Przemek, gdy wszyscy stanęli przed furtką babcinego domu.
Chłopiec pierwszy pchnął bramę, wbiegł na podwórko i ...
Wielkie białe ptaszysko sycząc i wyciągając dziób sunęło na niego.
-Ratunku! On mnie zje!- darł się chłopiec.
Napastnik jednak wcale nie przestraszył się krzyku, tylko syczał dalej. Z opresji wyratowała wnuka babcia.
-To gąsior- wyjaśniła-Jest zły, bo nie lubi koloru czerwonego (a taki właśnie miał dres miał Przemek).
Gdy chłopiec trochę ochłonął i zjadł pajdę wiejskiego chleba z miodem, rozejrzał się po podwórku.
-Babciu! Babciu!- wołał- Popatrz, jakie żółciutkie kłębuszki.
-To małe kaczki- wyjaśniła. -Aza też ma potomstwo-dodała.
Za chwilę chłopiec głaskał pieski, które lizały jego ręce.
-Łaskoczesz-mówił śmiejąc się do brązowego szczeniaczka.
Niespodzianka czekała go też w oborze, bo okazało się, że obok brązowej krowy stoi brązowy cielaczek.
W kurniku zaś podsłuchał rozmowę kur.
-Ko, ko-już wkrótce będą pisklęta.
-Kod-ko dak, tak, tak.
Wieczorem pełen wrażeń gawędził wesoło z babcią.
-Jakie to dziwne -mówił-że na wiosnę w zagrodzie jest tylu nowych lokatorów.-Kaczuszki, gąski, cielaczek-wyliczał.
-Zgadnij wnusiu, jakie jeszcze małe zwierzątka wnet tu zobaczysz?- pytała babcia.
Może...-może świnki-odrzekł Przemek.
Obejrzyjcie również obrazek i odpowiedzcie na pytania:
Gdzie pojechał Przemek z rodzicami?
Kogo wystraszył się Przemek na podwórku?
Jakie zwierzęta zobaczył Przemek?
Jak nazywają się dzieci wymienionych zwierząt? (kaczka, gęś, krowa, pies, kura)
A teraz odrobina ruchu:
„Karmimy kurki” – zabawa ruchowa
Misie z bibuły lub z papieru robicie kuleczki. Na czas zabawy zamieniacie się w kurki poruszając się w różnych kierunkach. Na hasło: ,, Kurki wyszły jeść” naśladujecie dziobanie ziaren, zbierając rozsypane przez rodzica kuleczki(ziarna). Poproście, aby do waszej zabawy dołączyli również rodzice lub rodzeństwo. Po zebraniu wszystkich kuleczek wsypujecie je do przygotowanych miseczek, sprawdzając, która kurka najbardziej się najadła(ma najwięcej kuleczek).
„Czyje to głosy?” – zagadki ortofoniczne
Posłuchajcie odgłosów zwierząt, które można spotkać na wiejskim podwórku. Wspólnie z rodzicem odgadnijcie czyje to odgłosy.
- Otwórzcie Karty pracy 3 str. 72, nazwijcie zwierzęta przedstawione na obrazkach. Podzielcie ich nazwy na głoski. Narysujcie pod każdym obrazkiem tyle kresek, z ilu głosek składa się jego nazwa.
- A teraz str. 73, połączcie z liniami obrazki z góry strony z obrazkami z dołu strony, których nazwy rymują się.
2.,, Stary Donald farmę miał”- zabawa przy piosence
Posłuchajcie piosenki, spróbujcie zaśpiewać. Wykonajcie także taniec według własnego pomysłu do piosenki:
Na koniec chwila relaksu:
Pajączek- masażyk relaksacyjny
Wspinał się pajączek po rynnie. (wędrujemy palcami od dołu ku górze po plecach dziecka)
Spadł wielki deszcz i zmył pajączka (rozkładamy na plecach płasko obie dłonie i szybko przesuwamy je w dół)
Zaświeciło słoneczko, (masujemy plecy ruchem okrężnym)
Wysuszyło pajączka, rynnę i… (masujemy tak długo, aż poczujemy ciepło)
Wspinał się pajączek po rynnie… (zaczynamy od początku)
DZIEŃ II -ŚRODA
Witajcie! odkryjemy dziś nową literkę i założymy domowy ogródek na parapecie.
I. ODKRYWAMY NOWĄ LITERKĘ
1.Posłuchajcie wiersza H. Zdzitowieckiej W naszym ogródeczku.
W naszym ogródeczku
zrobimy porządki:
zagrabimy ścieżki,
przekopiemy grządki!
Na grządkach wyrośnie:
fasolka, marchewka,
sałata i groszek,
czerwona rzodkiewka.
W naszym ogródeczku
posiejemy kwiatki –
będą nam pachniały
fiołki i bratki,
nasturcje, goździki,
nagietki i groszek,
i ta biała lilia,
co tak żółci nosek.
2. Odpowiedzcie na pytania:
3. Wykonajcie zadania w Karta pracy, cz. 3, s. 79.
Odczytajcie nazwy narzędzi ogrodniczych. Połączcie kartoniki z wyrazami z odpowiednimi zdjęciami.
4. A teraz trochę ruchu...
Będziemy spacerować po ogródku. Przygotujcie skakankę lub sznurek, może być również taśma papierowa. Rozwińcie skakankę, sznurek lub taśmę wyznaczając grządki. Spacerujcie wąskimi ścieżkami, tak , by nie podeptać grządek.
5. A teraz zabawy z literką.
Kochane Misie! Przygotowałyśmy dla Was odmienne zadania dla 6-latków i 5 latków:
Podzielcie słowo łopata na sylaby. Podzielcie słowo łopata na głoski. Co słyszycie na początku słowa łopata? Podajcie przykłady słów rozpoczynających się głoską ł (łodyga, łuk, łubin...), mających ją w środku (półka, głowa, igła...) oraz na końcu (dół, bawół, stół...). Podzielcie prostokąt pod rysunkiem na tyle części, z ilu głosek składa się nazwa łopata. Pokolorujcie litery ł, Ł na wybrany kolor. Spróbujcie przeczytać wyrazy. Odczytajcie nazwy i narysujcie to, co one przedstawiają. Rozwiążcie rebusy.
Napiszcie litery ł, Ł po śladach. Pokoloruj pola z literami, które tworzą nazwy rysunków. Pokolorujcie na ten sam kolor nazwy narzędzi ogrodniczych i nazwy czynności, które się nimi wykonuje.
Popatrzcie na obrazek, zwróćcie uwagę na kierunek pisania litery Ł, ł. Napiszcie litery ł, Ł w powietrzu, na podłodze, na tacce z piaskiem/kaszą manną.
A następnie napiszcie literę w zeszycie Nauka czytania, pisania, liczenia, s. 53.
6. A teraz chwila relaksu. Pobawcie się i poćwiczcie według instrukcji.
II. OGRÓDEK NA PARAPECIE –ZAŁOŻENIE HODOWLI, OBSERWACJA WZROSTU ROŚLIN
Zastanówcie się po co ludzie zakładają ogrody? Po co hodują rośliny? Jak myślicie?
Rośliny są pokarmem, wzbogacają powietrze w tlen, upiększają krajobraz, służą do produkcji lekarstw, herbat, soków, wykorzystywane są w kosmetyce do produkcji kremów, szamponów, maseczek, toników...
Przypomnijcie sobie, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć? Otwórzcie Karta pracy, cz. 3, s. 78. Narysujcie po śladzie rysunek cebuli. Pokolorujcie rysunki, które pokazują to, co pomaga rosnąć roślinom.
Misie! zachęcamy Was do założenia domowego ogródka na parapecie. Przygotujcie: cebulki, nasiona fasoli (lub inne), sadzonki pomidora oraz ziemię ogrodniczą i doniczkę lub skrzynkę.
Posadźcie cebulę, sadzonki pomidorów, nasiona fasolki, podlejcie je i umieśćcie rośliny na parapecie w nasłonecznionym miejscu. Regularnie je podlewajcie i obserwujcie rozwijające się rośliny. Czekamy na Wasze fotorelacje.
III. ZADANIA DODATKOWE
1) Książka str.72 –obejrzyj zdjęcia. Opowiedz historyjkę Od ziarenka do chleba. Jakie produkty otrzymujemy dzięki pracy rolnika? Ulep z plasteliny produkty zbożowe –bułeczki, rogale, chleb…
2)Karty pracy3 str.70,74 –W polach po prawej stronie odwzoruj drogę baranka do siana. Powiedz, w jakich kierunkach poruszał się baranek. Dokończ rysunki według wzoru. Pokoloruj wzory.
DZIEŃ III –CZWARTEK
Misie! Dziś dowiecie się nieco o pracy rolnika i przygotujecie smaczną i zdrową przekąskę lub deser. A więc zaczynamy.
I. Praca rolnika
1. Posłuchajcie wiersza L. Wiszniewskiego pt. ,,Wspólna praca''
Kwakną kaczor raz i drugi:
Wróbel siedzi na stodole:
Zając przysiadł na ugorze:
Na płoteczku kogut pieje:
Na topoli kraczą wrony:
Teraz krzyczą wszyscy razem:
2. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
3. Obejrzyjcie ilustracje, poproście kogoś dorosłego aby odczytał Wam, co robi rolnik każdego dnia.
4. A teraz proponujemy Wam zabawę „W gospodarstwie wiejskim” –słuchajcie, patrzcie i wykonujcie polecenia.
5. Zastanówcie się w jakim celu rolnicy hodują zwierzęta na wsi? Jeśli nie wiecie posłuchajcie piosenki i obejrzyjcie prezentację.
6. A teraz konkurs, sprawdzimy czy uważnie słuchaliście. Zagrajcie w grę i sprawdźcie czy wiecie co nam dają zwierzęta?
Gra - https://wordwall.net/pl-pl/community/co-nam-daj%C4%85-zwierzeta
II. Każdy przedszkolak wie, co w mleku kryje się –wykonanie zdrowej mlecznej przekąski.
1. Rozwiążcie zagadkę
To jest biały napój,
Smaczny, bardzo zdrowy,
Dostajemy go w prezencie,
Od łaciatej krowy.
2. Obejrzyjcie filmik Przygody Oli i Stasia #4 Produkty mleczne
3.Poszukajcie Gdzie schowało się mleko?
4. Wykonajcie zdrową przekąskę
Misie! Wiecie już jak ważne jest spożywanie mleka i nabiału. Dlatego zachęcamy Was do wykonania potrawy z wykorzystaniem nabiału, mlecznej przekąski lub deseru. Może to być serek (Zajrzyjcie do podręcznika str.71) lub koktajl mleczno-owocowy. Czekamy na Wasze pomysły, przepisy i fotorelacje.
III.ZADANIA DODATKOWE
1) Książka str.70 –obejrzyj zdjęcia. Opowiedz, co dzieje się z mlekiem otrzymanym od krowy.
2) Karty Pracy3 str.76-77 –obejrzyj wzory po lewej stronie kartki. Połącz w taki sam sposób kropki po prawej stronie kartki. Rysuj po śladach szlaczków, a potem samodzielnie.
DZIEŃ IV -PIĄTEK
Misie! Dziś poćwiczymy liczenie i wykonamy papierową kaczuszkę. Do pracy!
I. Kaczki siedmioraczki –zabawy i ćwiczenia matematyczne
1. Posłuchajcie wiersza Kaczki siedmioraczki
2. Posłuchajcie wiersza raz jeszcze, powtarzajcie tekst i liczcie kaczki na palcach.
3. Odpowiedzcie na pytania:
-Ile było kaczek?
-Co robiła trzecia kaczka?
-Co druga?
-Co zobaczyła pierwsza?
-Która kaczka wiozła kabaczki?
-Która kaczka weszła w krzaczki?
-Która kaczka łowiła szczupaka?
4. Przygotujcie guziki lub klocki, mogą być wykałaczki, fasolki, makaron lub inne przedmioty. Otwórzcie Karty Pracy3 na str. 71. Spójrzcie na obrazki. Będziemy układać do nich zadania, układać guziki i liczyć. Gotowi?
-Zadanie1. W stawie pływały 4 gąski (połóżcie przed sobą 4 guziki). Na łące skubały trawę jeszcze 4 gąski (dołóżcie jeszcze 4 guziki). Policzcie ile gąsek było razem?
llll + llll =?
-Zadanie2. W zagrodzie pasło się 5 baranów(połóżcie przed sobą 5 guzików). Obok na pastwisku pasły się 4 barany (dołóżcie jeszcze 4 guziki). Ile baranów pasie się na łące?
lllll + llll =?
-Zadanie3. Na podwórku 6 kurczątek dziobało ziarno (połóżcie przed sobą 6 guzików). A 3 kurczątka nie były głodne (dołóżcie 3 guziki). Ile kurczątek było razem na podwórku?
llllll + lll=?
5. Otwórzcie teraz str.75. W Każdym pustym polu przyklejcie obrazek z kurczątkami (naklejki) tak, aby w tabelce, w pionie i w poziomie było ich po 9.
6. KRÓLICZKI -ZABAWA RUCHOWA
Przygotujcie pokrywkę o d garnka i drewnianą łyżkę. Poproście rodziców lub rodzeństwo, by uderzali łyżką w pokrywkę jak w bębenek. A wy wykonajcie tyle podskoków, ile dźwięków usłyszycie.
7. Zadanie dodatkowe:
5-latki: Otwórzcie różowy Zeszyt Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia na str.86-87 i wykonajcie ćwiczenia.
6-latki: Otwórzcie różowy zeszyt Nauka czytania, pisania i liczenia na str. 88-89 i wykonajcie ćwiczenia.
8. Dla chętnych gra matematyczna:
https://wordwall.net/pl/resource/1513433/matematyka/dodawanie-i-odejmowanie-w-zakresie-7
https://wordwall.net/pl/resource/2968769/matematyka/matematyka-ile-jest
A teraz chwila odpoczynku. Zatańczcie przy piosence
II. KACZUSIA –ZABAWA PLASTYCZNA
-znajdźcie w wyprawce plastycznej obrazek Kaczusia
-wytnijcie element z dziobami i dwa koła
-Zagnijcie koła wzdłuż linii przerywanych
-w elemencie z dziobami wytnijcie pole, które jest pomiędzy częściami kaczuszki.
-przyklejcie małe złożone koła –skrzydełka – w miejscach zaznaczonych liniami ciągłymi. I kaczuszka gotowa. Dobrej zabawy!
III.ZADANIA DODATKOWE
1) Książka str. 73 –naśladuj głosy zwierząt.
2) Karty pracy3 str.80 Rysuj po śladach rysunków, nie odrywając kredki od kartki. Pokoloruj obrazek.