bird
sun

Wiosenne mandale

W każdym dziecku kryją się  zdolności, wyobraźnia i kreatywność, trzeba je tylko odkryć i wspierać.

Istnieje wiele sposobów odnalezienia wewnętrznego spokoju, harmonii. Powszechną i dobrą formą terapii jest sztuka, która sprzyja przede wszystkim ogólnemu rozwojowi dzieci. Mandala jest elementem sztuki, który warto wprowadzić do pracy z dziećmi.

Najogólniej mówiąc mandale to rysunki, diagramy figur: kwadratów, trójkątów, kręgów, kwiatów, ornamentów wpisanych w koło lub w kwadrat, które zachwycają swoją symetrią i ukazują, w jaki sposób chaos przeobraża się w formę harmonijną. Wszystkie elementy są uporządkowane od środka – przyporządkowane centrum. Kolorowaniu mandali towarzyszy wyciszenie umysłu.

Przez ostatnich kilka zajęć, nasze Biedroneczki miały możliwość pracy z mandalą, dzięki kartom pracy, które otrzymaliśmy od mamy Natalki i Wojtusia, za co serdecznie dziękujemy. Dzieci kolorowały obrazki przy dźwiękach utworu muzycznego ,,Wiosna" A. Vivaldiego I cz., następnie wycinały obrazki i z nich zaprojektowały suknię dla Pani Wiosny. Dzieciom bardzo spodobała się praca z mandalą, zauważyć było można wyciszenie i odprężenie się dzieci.

W edukacji przedszkolnej Mandale wspomagają ogólny rozwój dziecka, między innymi:

  • rozwijają zdolności manualne, kształcą motorykę dłoni;

  • poprawiają spostrzegawczość i koncentrację;

  • doskonalą funkcje percepcyjne;

  • pobudzają wyobraźnię w zakresie kolorystyki, kompozycji;

  • rozwijają umiejętność porządkowania barwnych plam i komponowania symetrycznych wzorów, ornamentów, kształtują wrażliwość, uspokajają;

  • pomagają odzyskać siły psychiczne, odprężenie, wewnętrzny spokój;

  • na dzieci nadpobudliwe działają uspokajająco, powodują u nich zwiększenie procesów hamowania nad procesami pobudzania, co ułatwia koncentrację uwagi, prowadzi do konsekwencji w działaniu, do wytrwałości, a także zmniejsza ilość gwałtownych i nieoczekiwanych zachowań;

  • w pracy z dziećmi agresywnymi stosowane systematycznie stopniowo doprowadzają do wyciszenia agresji. Brak wewnętrznej integracji u tych dzieci sprawia, że nie potrafią one zachować właściwego dystansu wobec różnych bodźców zewnętrznych;

  •  

    Serdecznie dziękujemy mamie Natalki i Wojtusia za przygotowanie ciekawych kart pracy o tematyce wiosennej dla dzieci!