bird
sun

W jaki sposób dziecko powinno chwytać kredkę?

Do prawidłowego chwytu pisarskiego dziecko przygotowuje się już w wieku niemowlęcym. Prawidłowy chwyt wynika ze sprawności ogólnej motoryki ciała dziecka. Specjaliści od terapii ręki twierdzą, iż dążąc do wykształtowania prawidłowego chwytu kredki przez dziecko, należy zacząć najpierw ćwiczyć motorykę dużą, czyli bieganie, jazda na rowerze, skakanie, rzucanie. Dziecko ma ogromną potrzebę ruchu, którą należy zaspakajać. U dzieci w wieku przedszkolnym zapotrzebowanie na ruch jest szczególnie zwiększone. Oczywistością jest, że dziecko chce poruszać się, biegać, skakać. Natomiast współcześni rodzice najchętniej widzieliby swoje dzieci cicho siedzące przed monitorem i oglądające bajkę. Aktywność ruchowa jest niebywale ważna, zwłaszcza na świeżym powietrzu. W tym momencie należy zwrócić uwagę na to, że rodzice powinni ubierać dziecko odpowiednio do panujących na zewnątrz warunków atmosferycznych i poświęcić czas, aby dziecko mogło, najprościej mówiąc, się wyżyć na świeżym powietrzu. Dzięki odpowiedniemu dotlenieniu organizmu i przyzwyczajaniu go do zróżnicowanych temperatur powietrza dziecko staje się bardziej odporne na czynniki chorobotwórcze i tym samym rzadziej choruje. Dzięki ruchowi dziecko wyrabia prawidłową postawę ciała i siłę mięśni posturalnych (np. mięsnie barków), co zwiększa szansę dziecka na to, iż z czasem samoistnie prawidłowo chwyci narzędzie pisarskie.

Prawidłowo rozwinięta motoryka duża wpływa na motorykę małą, czyli sprawność manualną. Na ukształtowanie się prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego przez dziecko wpływa duża ilość zabaw manualnych we wczesnym dzieciństwie. To już chwytanie i manipulowanie przedmiotami, podnoszenie ręki po zabawkę, zabawy paluszkowe są pierwszym przygotowaniem barków, rąk, dłoni do chwytania narzędzia pisarskiego i tym samym do czynności precyzyjnych takich jak pisanie, rysowanie, malowanie. Dziecko powinno ćwiczyć rękę od najwcześniejszych lat życia, wykonując choćby czynności samoobsługowe na miarę swoich możliwości, np. trzylatki powinny już samodzielnie zmieniać obuwie, starsze dzieci powinny samodzielnie zawiązywać sznurówki. Dorośli często wyręczają dzieci w tych i innych codziennych obowiązkach, przez wykonywanie których sprawność ręki dziecka mogłaby być zwiększona. To te pozornie błahe czynności podnoszą właśnie sprawność dłoni dziecka.

Motorykę małą można rozwijać w wieloraki sposób i nie musi to być absorbujące dla rodzica, czy opiekuna. Oto lista czynności, które mogą podnieść sprawność dłoni, a tym samym przygotować do precyzyjnych ruchów np. pisania:

  • Malowanie, rysowanie, kolorowanie
  • Samodzielne zapinanie guzików swetra, sznurowanie butów
  • Zabawy w kuchni, czyli włączenie dzieci w czynności na miarę jego możliwości- wycieranie naczyń, czyszczenie blatu.
  • Segregowanie wymieszanych nasion grochu i fasoli
  • Manipulowanie gnieciuchem (balon wypełniony mąką)
  • Przybornik majsterkowicza: segregowanie śrubek, nakrętek zgodnie z przyjętym kryterium

Istotną rzeczą jest fakt, iż sposób chwytania kredki przez dziecko zmienia się wraz z jego rozwojem. Poniższa grafika przedstawia samoistny sposób chwytania kredki przez dziecko  w określonym wieku:

                                                      Źródło: https://pepito.pl/pl/blog/poradnik-prawidlowego-chwytu-u-dzieci-i-rodzaje-nakladek-1567197628.html

 

 

A poniżej przestawiony filmik prezentuje, jak można szybko nauczyć dziecko chwytu trójpunktowego:

                                           

Na koniec warto stwierdzić, iż zebrane i przedstawione tu informacje przybliżają i rozjaśniają, w jaki sposób należy dążyć do prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego przez dziecko, który jest najbardziej komfortową pozycją podczas tak precyzyjnych czynności jak pisanie, rysowanie i pozwala na ich lepszą jakość.

 Opracowała: M. Mikołajczuk

 

 

 

Źródło informacji:

https://sensoludki.pl/motoryka-mala-i-motoryka-duza-czym-sie-roznia/

https://przedszkole2.koscian.pl/Potrzeba_ruchu_u_dzieci.html

https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/08/mala-motoryka/

https://dziecisawazne.pl/8-zabaw-wspierajacych-rozwoj-motoryki-malej/

https://pepito.pl/pl/blog/poradnik-prawidlowego-chwytu-u-dzieci-i-rodzaje-nakladek-1567197628.html