bird
sun

Jak rozwijać mowę małego dziecka?

  1. Należy wykonywać często ćwiczenia oddechowe np.:
  • Dmuchanie w wiatraczek
  • Gwizdanie przy użyciu gwizdka- kombinacja dźwięków np. jeden krótki dźwięk- dwa długie
  • Dmuchanie baniek mydlanych
  • Chuchanie w zmarznięte dłonie
  1. Należy ćwiczyć narządy mowy poprzez wykonywanie zabaw artykulacyjnych i dźwiękonaśladowczych np.:
  • Kotek mruczy-(wypowiadanie długiego m) i ziewa (naśladowanie ziewania)
  • Parskanie jak konik, następnie kląskanie językiem
  • Pszczoła bzyczy- (wypowiadanie bzzzyy)
  • Pracujący silnik (wypowiadanie brum)
  • Dawanie całusów (cmokanie ustami ułożonymi w dziubek)
  1. Powinno się mówić do dziecka jak najczęściej podczas codziennej aktywności np.
  • „Przygotowuję obiad. Obieram ziemniaki. Dotknij i zobacz, jakie są twarde”
  • Wspólne rysowanie i nazywanie rysowanych elementów np. rysowanie postaci i nazywanie jej części ciała

Staramy się utrzymywać podczas rozmowy kontakt wzrokowy z dzieckiem, co pozwoli dziecku zaobserwować pracę warg, ułożenie języka dorosłego podczas wypowiadania określonych głosek.  

  1. Słuchamy dziecka, pozwalamy się dziecku w całości wypowiedzieć.

Sprawmy wrażenie osoby zainteresowanej wypowiedzią dziecka, co będzie stanowiło swoistą zachętę dla dziecka do komunikacji. Powinno dać dziecku czas na wypowiedź. Dążyć do tego, aby dziecko poprosiło werbalnie o jakiś przedmiot, zamiast tylko wskazywało palcem.

  1. Powtarzamy treści w poprawnej formie, w celu sprawdzenia zrozumienia przez dorosłego komunikatu dziecka.

Powtarzamy to, co powiedziało dziecko, tylko że w poprawnej formie. Przy tym nie zmuszamy dziecka do powtarzania poprawnie sformułowanej wypowiedzi i nie krytykujemy go!

  1. Jak najczęściej należy czytać dziecku bajki, baśnie, opowiadania dostosowane do ich poziomu rozwoju. Nazywamy obiekty przedstawione na ilustracjach załączonych w książeczkach z bajkami, dzięki czemu wzbogacamy słownik czynny dziecka.
  2. Uczymy się krótkich wierszyków, wyliczanek np.:

„Ałke-ałke-ałke,
miał Michałek chałkę.
Ałka-ałka-ałka,
sucha była chałka,
a Michałek chałki
jadł wielkie kawałki,
ałką-ałką-ałką,
i się zapchał chałką.
Za sucha ta chałka
była dla Michałka!”

 

  1. Wspólnie śpiewamy krótkie, dostosowane do wieku dziecka piosenki.

Opracowała: Monika Mikołajczuk

Bibliografia:

  • http://ulogopedy.pl/portfolio/cwiczenia-oddechowe/
  • https://zdrowyprzedszkolak.pl/wychowanie/754/jak-stymulowac-mowe-dziecka.html
  • https://dziecisawazne.pl/wspomaganie-rozwoju-mowy-dziecka/
  • Kącik logopedyczny z czasopisma „Bliżej Przedszkola”
  • „Sto wierszyków do ćwiczenia głosek w trudnych zestawieniach” Elżbieta i Witold Szwajkowscy