- Należy wykonywać często ćwiczenia oddechowe np.:
- Dmuchanie w wiatraczek
- Gwizdanie przy użyciu gwizdka- kombinacja dźwięków np. jeden krótki dźwięk- dwa długie
- Dmuchanie baniek mydlanych
- Chuchanie w zmarznięte dłonie
- Należy ćwiczyć narządy mowy poprzez wykonywanie zabaw artykulacyjnych i dźwiękonaśladowczych np.:
- Kotek mruczy-(wypowiadanie długiego m) i ziewa (naśladowanie ziewania)
- Parskanie jak konik, następnie kląskanie językiem
- Pszczoła bzyczy- (wypowiadanie bzzzyy)
- Pracujący silnik (wypowiadanie brum)
- Dawanie całusów (cmokanie ustami ułożonymi w dziubek)
- Powinno się mówić do dziecka jak najczęściej podczas codziennej aktywności np.
- „Przygotowuję obiad. Obieram ziemniaki. Dotknij i zobacz, jakie są twarde”
- Wspólne rysowanie i nazywanie rysowanych elementów np. rysowanie postaci i nazywanie jej części ciała
Staramy się utrzymywać podczas rozmowy kontakt wzrokowy z dzieckiem, co pozwoli dziecku zaobserwować pracę warg, ułożenie języka dorosłego podczas wypowiadania określonych głosek.
- Słuchamy dziecka, pozwalamy się dziecku w całości wypowiedzieć.
Sprawmy wrażenie osoby zainteresowanej wypowiedzią dziecka, co będzie stanowiło swoistą zachętę dla dziecka do komunikacji. Powinno dać dziecku czas na wypowiedź. Dążyć do tego, aby dziecko poprosiło werbalnie o jakiś przedmiot, zamiast tylko wskazywało palcem.
- Powtarzamy treści w poprawnej formie, w celu sprawdzenia zrozumienia przez dorosłego komunikatu dziecka.
Powtarzamy to, co powiedziało dziecko, tylko że w poprawnej formie. Przy tym nie zmuszamy dziecka do powtarzania poprawnie sformułowanej wypowiedzi i nie krytykujemy go!
- Jak najczęściej należy czytać dziecku bajki, baśnie, opowiadania dostosowane do ich poziomu rozwoju. Nazywamy obiekty przedstawione na ilustracjach załączonych w książeczkach z bajkami, dzięki czemu wzbogacamy słownik czynny dziecka.
- Uczymy się krótkich wierszyków, wyliczanek np.:
„Ałke-ałke-ałke,
miał Michałek chałkę.
Ałka-ałka-ałka,
sucha była chałka,
a Michałek chałki
jadł wielkie kawałki,
ałką-ałką-ałką,
i się zapchał chałką.
Za sucha ta chałka
była dla Michałka!”
- Wspólnie śpiewamy krótkie, dostosowane do wieku dziecka piosenki.
Opracowała: Monika Mikołajczuk
Bibliografia:
- http://ulogopedy.pl/portfolio/cwiczenia-oddechowe/
- https://zdrowyprzedszkolak.pl/wychowanie/754/jak-stymulowac-mowe-dziecka.html
- https://dziecisawazne.pl/wspomaganie-rozwoju-mowy-dziecka/
- Kącik logopedyczny z czasopisma „Bliżej Przedszkola”
- „Sto wierszyków do ćwiczenia głosek w trudnych zestawieniach” Elżbieta i Witold Szwajkowscy