bird
sun

POWROTY PTAKÓW - edukacja zdalna Smerfiki

Witajcie Kochane Smerfiki!

Mamy nadzieję, że święta wielkanocne spędziłyście w miłej rodzinnej atmosferze oraz, że ,,Zajączek” przyniósł Wam fantastyczne drobiazgi ?

W tym tygodniu w przedszkolu tematyka naszego tygodnia to:

POWROTY PTAKÓW.

W związku z tym, iż nadal nie możemy się wszyscy spotkać, proponujemy Wam następujące zadania na nadchodzące dni:

 

Przykładowe ćwiczenia poranne:

 Opowieść ruchowa - „Wiosna” do utworu:

  

Wiosna-Rodzic wychodzi na spacer. Dziecko kładzie ręce na biodrach, maszeruje za Rodzicem. Kiedy „Wiosna” dotyka ziemi, topnieje śnieg i pojawiają się kwiaty.

Dzieci wykonują przysiady, dotykając dłońmi dywanu.

Wiosna trochę się zmęczyła. Przysiadła na starym pniu drzewa i postanowiła odpocząć.

Dzieci przechodzą do leżenia na plecach.

Wiosna głęboko oddycha, wciągając pachnące świeżą ziemią powietrze.

Dzieci wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami,

– Jak przyjemnie. Szkoda, że muszę iść dalej. Zobaczę, co słychać w sadzie.

Dzieci wyciągają nogi przed siebie, rozsuwając lekko na boki; przeciągają się, unosząc ręce w górę, na boki.

-Wyczaruję liście na drzewach i zaproszę ptaki. Niech wypełnią swym śpiewem okolicę.

Dzieci wykonują podskoki, obroty, wyciągają ręce w górę,

-Muszę przeskoczyć strumyk, nie mocząc sukni.

Dzieci wykonują kilka podskoków obunóż w przód.

-Teraz posłucham jeszcze śpiewu ptaków.

Dzieci przechodzą do lekkiego rozkroku, nie odrywając nóg od podłogi; wykonują skręty tułowia, nadstawiając raz jedno ucho, raz drugie ucho,

-Pora wracać do domu. Zanim to zrobię, porozmawiam z drzewami.

Dzieci pozostają w pozycji stojącej, kołyszą rękami w dowolnych kierunkach, równocześnie naśladując szum drzew (z różnym natężeniem).

 

 

Wtorek:

 Co wiemy o ptakach?

 

 

 

Kolejne informacje dotyczące ptaków:

 

 

 

Przygód kilka Wróbla Ćwirka – bajeczka:

 

 

 

Środa:

 Wiosenne powroty ptaków.

Oglądanie książek, albumów o ptakach, zachęcanie do dzielenia się spostrzeżeniami na ich temat. Dzieci wskazują znane im ptaki. Słuchają ciekawostek na ich temat.

Rozwiązywanie zagadek o ptakach. Po rozwiązaniu zagadki dzieci wskazują zdjęcie odpowiedniego ptaka.

przykłady:

Pióra biało-czarne,

buciki czerwone;

uciekają przed nim żabki,

bardzo przestraszone.

(bocian)

Wiosną do nas przyleciała

ta ptaszyna czarna, mała.

Murować się nie uczyła,

ale gniazdko ulepiła.

(jaskółka)


Zabawa naśladowcza. Zaczynamy od przypomnienia ptaków oraz odgłosów jakie wydają, np.:

  • WRÓBEL – ćwir, ćwir, ćwir
  • BOCIAN – kle, kle, kle
  • JASKÓŁKA – pit, pit, pit
  • WRONA – kra, kra, kra
  • KUKUŁKA – ku, ku,ku
  • SZPAK – tit, tit, tit

Zabawa polega na tym, że rodzic wypowiada nazwę wybranego ptaka, a dziecko ma za zadanie naśladować jego śpiew.

Dodatkowo można puścić dziecku rzeczywiste odgłosy ptaków; link poniżej:

 

 

 

Zapraszamy do obejrzenia filmiku:

 

 Czwartek: „Wędrówki ptaków”

 

Potrzebny będzie globus, mazak zmywalny.

Pokazanie na globusie drogi ptaków z ciepłych krajów do Polski.

Pokazujemy na globusie Egipt – miejsce, gdzie zimują nasze bociany. Potem pokazujemy Polskę i rysujemy drogę, jaką muszą przebyć bociany wracające do kraju.

Pokazujemy na globusie, co bociany musiały mijać, wracając do nas.

Rozmowa na temat: Co robią ptaki po powrocie?

Co robią ptaki, gdy powrócą do kraju?

Czy wszystkie ptaki budują gniazda?


Zabawa dydaktyczna ,,Prawda czy fałsz?” Rodzic czyta zdania znajdujące się poniżej, a dziecko decyduje czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Jeśli zdanie jest prawdziwe klaska w ręce, a jeśli fałszywe robi przysiad.

  1. Zimą są z nami bociany i jaskółki.  FAŁSZ
  2. Na zimę przylatują do nas gile. PRAWDA
  3. Gile mają żółty brzuszek. FAŁSZ
  4. Karmniki dla ptaków powinny być umieszczane jak najbliżej ziemi.  FAŁSZ
  5. Przysmakiem bociana jest słoninka. FAŁSZ
  6. Słowo wrona składa się z dwóch sylab. PRAWDA  
  7. Na wiosnę kwitną żonkile i tulipany. PRAWDA

Mądre bajki do słuchania – bajeczka „Trudna sztuka”

 

 

 

 Piątek:

Proponujemy osłuchanie się z melodią i słowami piosenki,,Kle,kle boćku”

,, Witaj boćku”

Witaj boćku, kle-kle,
witaj nam bocianie,
Wiosna ci szykuje,
Wiosna ci szykuje
Żabki na śniadanie.

Kle-kle boćku, kle-kle,
Usiądź na stodole,
Chłopcy ci szykują,
Chłopcy ci szykują
Gniazdo w starym kole.

Kle-kle boćku, kle-kle,
witamy cię radzi,
Gdy zza morza wrócisz,
Gdy zza morza wrócisz,
Wiosnę nam sprowadzisz

 

A teraz na relaksację, przygotowałyśmy dla Was kochane ,,Smerfiki”- Dziecięcy relaks poprzez : Wizualizację z elementami ruchu- czyli tworzenie obrazów w Waszej wyobraźni.

Wskazówki dla Rodziców; proszę aby czytać powoli i zaproponować dzieciom by wykonywały podawane ruchy podczas czytania;

Wizualizacja – pt. ,,Powracające ptaki’’ – Usiądźcie na podłodze lub miękkim dywanie zamknijcie oczy i :

Wyobraź sobie, że jesteś ptaszkiem, który powraca z ciepłej Afryki gdzie spędził zimę. Kiedy się dowiedział, że u nas jest już wiosna, wybrał się w drogę, aby do nas powrócić. Leciał niewysoko. Przelatywał nad stadem lwów, z których jeden groźnie ryczał (dzieci- otwierają buzię szeroko i udają ryczącego lwa). Nad rzeką ujrzał słonie, które pięknie, na wszystkie strony kręciły trąbami (dzieci- złączonymi i wyciągniętymi do przodu ustami kręcą na wszystkie strony). Na drugim brzegu rzeki wylegiwały się cztery tłuste hipopotamy (dzieci -nadymają policzki cztery razy). Wkrótce ptaszek doleciał do morza i usłyszał szum jego fal (dzieci- szu, szu, szu, szu). Morze było głębokie i szerokie i leciał nad nim nasz ptaszek przez wiele godzin. Kiedy znalazł się nad lądem, przysiadł na chwilkę, aby się pożywić nasionkami dzieci z buzi robią dziobek i lekko rozchylają środkową część ust, tworząc kółeczko). Po jedzeniu pięknie wyczyścił dziobek ( dzieci- językiem czyszczą kąciki ust). Wiedział nasz ptaszek, że już jest niedaleko – przeleciał jeszcze nad pastwiskiem, gdzie brykały koniki ( dzieci-kląskają) i minął w powietrzu wieżę Kościoła, gdzie głośno biły dzwony (dzieci- bim, bam, bim bam). Na polu, tuż przy jego rodzinnym lesie pracował traktor (dzieci- naśladują wargami dźwięk traktora). Jeszcze tylko kilka machnięć skrzydłami i już był przy swym rodzinnym gnieździe. Poczuł się szczęśliwy i radośnie zaśpiewał.

Z pozdrowieniami: Pani Zenia i Pani Asia ? Mamy nadzieję, że spotkamy się już w poniedziałek, z niecierpliwością czekamy na dalsze decyzje rządowe?

Prosimy o przysyłanie Waszych zdjęć z Waszej aktywności (nieobowiązkowo) na nasze adresy email:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. – Pani Zenia

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. – Pani Asia